Hjemmelavet Daim is og nøddemarengsbund...Lige noget til en dejlig varm sommerdag :o)

Sommeren er kommet til Danmark - så skal der is til!

Opskrifterne herunder har jeg benyttet mig af nogle gange, når vi har skullet have gæster.
De er lette at lave og der er garanti for succes ved servering!
Jeg har netop selv lavet en dobbeltportion is og lagt bøtterne i fryseren, så vi kan nyde én af dem efter aftensmaden iaften. Glæder mig allerede ;o)

Hjemmelavet Daim is med Baileys - ca. 2 ltr færdig is.

6 past. æggeblommer
6 spsk. sukker
½ ltr. piskefløde
1½ dobbelt Daim
100 gr. chokolade
100 gr. marcipan
6 spsk. Baileys

Vejledning:
Hak Daim og chokolade fint.
Skær marcipanen i små tern og vend den i den finthakkede Daim-/chokoladeblanding. - Ellers klæber marcipanen nemt sammen igen.

Skål 1
Pisk æggeblommer og sukker let og luftig.
Tilsæt Baileys og pisk let igen.

Skål 2
Pisk fløden til skum og vend den i æggemassen sammen med den hakkede Daim, chokolade og marcipan.
Hæld isen i et par forme og lad den stå i fryseren i minimum 4 timer.
Isen bør tages ud af fryseren ca. 20 minutter før servering, så den er blød og lækker at skære i.
...Smager fantastisk på nedenstående nøddemarengsbund!

Nøddemarengsbund - også god til frugt/bær med flødeskum
3 æggehvider
150 gr. sukker
150 gr. finthakkede mandler

Vejledning:
Pisk æggehvider og sukker til en stiv masse.
Vend de hakkede mandler i.

Kom nøddemarengsmassen i en meldrysset springform og lad den bage i 25 min ved 175 grader.

Lad afkøle i ca. 2-3 timer og server med hjemmelavet is, eller friske frugter/bær med flødeskum.
Velbekomme og nyd sommeren!

Kommentarer