DIY - Trekantede æsker


Med udgangspunkt i en ny skabelon fra Sizzix, har jeg lavet en vejledning til, hvordan man selv kan lave tilsvarende trekantede æsker. Princippet er ganske enkelt og det er let at justere æskernes størrelse.

Materialer/værktøj:
  • Kraftigt papir eller karton
  • Lineal
  • Hultang
  • Skæreunderlag
  • Hobbykniv
  • Blyant
  • Viskelæder
  • Prægeværktøj eller falseben
  • Evt. diverse bånd, snor og pynt

I vejledningen har jeg anvendt et almindeligt stykke A4 papir.

Step 1
Skær papiret i størrelsen H26xB8cm.

 
Step 2
Fold papiret på midten, så det i foldet format måler 13cm i højden.
Pres folden skarp med lineal eller falseben. Åbn igen.
 


Step 3
I både top og bund makeres et punkt i breddens midte. I dette tilfælde 4cm inde, da den totale bredde er 8cm.


Step 4
Med prægeværktøjet eller falsebenet laves der nu to foldelinier fra toppens midte og ned mod hhv. højre og venstre side af den første midterfold (lavet i Step 1).
Drej papiret 180 grader og gør det samme fra den anden ende.


Pres alle folderne med lineal eller falseben. Åbn igen.


Step 5
Nu skal der mærkes af til snørehullerne, så trekantsæsken kan holdes lukket.
Mål 1cm ned fra toppen og lav en ganske svag blyantstreg tværs over.
Mål afstanden fra venstre side og ind til den første skrå fold (hér 3,5cm). Sæt et mærke med blyanten i midten (hér 1,75cm inde). Lav samme markering i højre side.
Drej papiret 180 grader og sæt tilsvarende mærker i bunden.


Step 6
Lav huller med en hultang og visk alle hjælpestreger ud.

 
Voila! Den trekantede æske er nu klar til pynt, gaver og en festlig anledning.
 
 
Jeg håber, du er blevet inspireret til selv at gå igang.
Rigtig god fornøjelse og ha' en skøn søndag. Kærligst Anette
 

Kommentarer

Send en kommentar

TAK fordi du læser med.
Jeg bliver altid glad for en kommentar - det er så dejligt motiverende.
Det er ikke sikkert, jeg får svaret. Men du kan være helt sikker på, at jeg værdsætter det.