DIY - Notesblokke med omslag


Da Amalie og Theis var lidt yngre lavede jeg ofte små notesblokke med omslag og brugte som gave med en mini stifteblyant og et viskelæder, når de skulle til børnefødselsdag.
De er lette at tilpasse med motiverne, om det skal være til en dreng eller en pige.

...Dem jeg har vist hér, er 'måske' en anelse tøset i farverne. Men det var altså lige de farver, jeg fik fingrerne i iaften for eksemplets skyld ;o)

Det er bare de billige blokke fra den lokale købmand. De fås i mange forskellige størrelser. Dem jeg har brugt hér måler H14,4xB10,4xD0,9cm og købes i pakker med 3 stk.

 
Dimensionerne på omslaget skal være lig med notesblokkens aktuelle mål (højdexbreddexdybde) + 1mm på alle mål. Derudover ca 3cm i længden.
I dette tilfælde har jeg skåret karton i dimensionerne H18,5xB10,5cm.
Jeg har lavet falsemærker ved hhv. H14,5 og H15,5cm. (Det er lidt svært at se på billedet...sorry!)
 

Og derefter sat dobbeltklæbende tape på i 'ryggen' samt på dét stykke, der skal sidde på bagsiden af notesblokken.


Når bagsiden af den dobbeltklæbende tape er taget af, er omslaget klar til at montere på notesblokken. Efterfølgende er det selvfølgelig op til én selv, om omslaget skal pyntes eller ej.

Pynten på disse hér er meget begrænset. Én af dem er bare lavet i noget lækkert karton med guld, glitter og i en god kvalitet.  En anden har fået et stempeltryk*) på en udstanset cirkel samt en sløjfe.

 
*)Stempeltrykket er iøvrigt lavet med ét af de stempler, jeg købte hos Søstrene Grene idag. 6,90 kr. pr stempelklods er da ikke til at stå for...så der kom et par stykker i kurven :o)
 

 
En tredje har fået præget et mønster/en tekst i kartonen inden montering, og pyntet med en papirsløjfe med perlemorsperle.
 
 
Det er gjort med en embossing skabelon fra Sizzix. Jeg ved ikke, om den fås mere, da det efterhånden er en del år siden, den blev købt. Men de har naturligvis mange andre ;o)
 
 
Teksten på skabelonen står spejlvendt (det er ikke billedet, der vender forkert), så teksten fremstår korrekt og 'ophøjet', når kartonen er blevet præget.

 
Jeg håber, du har kunnet bruge idéen. Hvis ikke til små børnefødselsdagsgaver med en stifteblyant og et viskelæder, så som en 'pimpet' version af din (måske) kedelige huskeblok :o).
 
Med ønsket om en dejlig fredag aften. Kærlig hilsen Anette

Kommentarer

  1. Sikke en god ide. Her i huset kan den helt sikkert bruges til gaver til vores yngstes klassekammerater! Det er da lige hermed skrevet bag ørene! Og fede stempler - her desværre ikke en SG i nærheden.

    God weekend!
    Gitte

    SvarSlet
  2. 1000 tak for det Gitte. Sig til, hvis jeg skal sende nogle stempler fra Søstrene Grene med din husbond hjem.
    Også god weekend til jer, Anette :o)

    SvarSlet

Send en kommentar

TAK fordi du læser med.
Jeg bliver altid glad for en kommentar - det er så dejligt motiverende.
Det er ikke sikkert, jeg får svaret. Men du kan være helt sikker på, at jeg værdsætter det.