Kort med sød elefant - Tillykke med den lille prins


Det er godt nok længe siden, at der har været babyer i vores omgangskreds, og kortet her er heller ikke lavet, fordi det lige skulle bruges til et nybagt forældrepar.

Det er lavet af 2 årsager (pyyyh, det lyder helt alvorligt: 'Årsager'...Det er det dog heldigvis ikke ;-) ).

For det første fordi jeg gerne vil vise, hvilken effekt det giver at løfte et motiv et par milimeter med sort mosgummi. Og for det andet fordi jeg i næste uge skal ud og holde et lille kursus i 'Anette kort'. Og kortet hér, mener jeg selv, er et typisk 'Anette kort'. Mere om 'Anette kort' i et senere indlæg.

Men jeg kunne godt tænke mig at spørge DIG om, hvad DU mener, et typisk 'Anette kort' er.
Skriv meget gerne en kommentar til dette indlæg - jeg kunne nemlig rigtig godt tænke mig at høre det. For de kort jeg laver, laver jeg jo oftest uden at tænke nærmere over processen/opbygningen.
Jeg laver dem jo bare, fordi det er dét, jeg kan. Og fordi lige netop dén slags kort falder mig naturligt at lave.

Uanset hvad, så er jeg SÅ stolt og glad over, at nogen har lyst til at invitere mig ud og inspirere lidt. Og invitationen har naturligvis sat nogle tanker igang omkring min egen opfattelse af, hvad 'Anette kort' egentlig er. Jeg har fået kredset det lidt ind og kan også sætte ord på det. Men som sagt, så kommer der mere herom i et senere indlæg.

Den lille elefant (og de andre motiver fra samme stempelsæt) er ét af mine favoritmotiver, og har været (er stadig) en rigtig god lille figur at øve farvelægning på.
Hér er han monteret på et kvadratisk kort, hvor der som en slags ramme er lagt et ark sort/hvid stribet karton bag. Stemplet 'Tillykke med den lille prins' er fra ét af de stempelsæt, jeg designede for HobbyGros/Dixi Craft i vinter. De små dots er lavet med Nuvo Drops.
For ikke at lave kortet alt for fladt, er den søde elefant monteret på sort mosgummi. Desuden synes jeg, det ser lækkert ud, at det er sort mosgummi OG at det fylder hele motivet OG ikke er små 3D puder (som jeg dog er flittig bruger af). Den sorte mosgummi giver samtidig en slags skyggeeffekt til motivet.

Når mosgummi køres igennem en stansemaskine KAN det godt vokse lidt i bredden. For at undgå det, har jeg forinden monteret mosgummiet på en slags dobbeltklæbende (og ultra tyndt, men stærkt) tape. Det hedder Stick It. Når det er monteret inden die og mosgummi køres igennem stansemaskinen, så bevarer det (mosgummiet) formen. Mosgummi og Stick It er derfor et perfekt makkerpar, når der skal laves ophøjede elementer på eksempelvis kort. Her er det et motiv, der er løftet. Det kunne også være ord/bogstaver. Eksempelvis en del af baggrunden, som stanses ud og løftes op og giver en spændende effekt.

Nå - jeg 'snakker'. Du skal da se kortet og ha' en materialeliste.
Here it comes :)


Materialeliste:
Kortbase med tilhørende konvolutter
Stribet karton
Hvidt karton (som teksten er stemplet på)
Stempelsæt med elefanter
Matchende die sæt
Tekststempel
Nuvo Drops
Sort stempelsværte
Sort mosgummi
Stick It
Copic Ciao (Cool Gray farverne, C0, C1, C2 og C3 samt R000, Cherry White)
Elefanten er farvelagt på den hvide Neenah karton, som netop er velegnet til farvelægning med alkoholbaserede markers.
Dobbeltklæbende tape
Flydende lim

Herunder lidt flere billeder.






Og husk, at jeg MEGET gerne vil have en kommentar fra dig med DIN mening om, hvad et 'Anette kort' er. Pfh. 1000 TAK :)

Med ønsket om en rigtig dejlig lørdag.
Kærlig hilsen Anette

Kommentarer

  1. Rigtig sødt kort, og en super forklaring med det mosgummi :D

    Vedr. Anette kort, der er det for mig enkle men søde kort, uden en masse "krims krams" dog ikke negativt ment :D

    Jeg synes det kan være svært at lave helt enkle kort, når man som jeg også godt kan lide pynt osv. men du er ofte med til at inspirere mig, til at "turde" kaste mig ud i det mere enkle, så tak for det :D

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 TAK for de søde ord Jette - Dejligt at høre, du kan blive inspireret. Også selvom du - som du selv skriver - godt kan lide det lidt mere pyntede.
      Knus og dejlig dag til dig.
      Kh. Anette :)

      Slet
  2. Super sødt kort.
    For mig er et Anette kort enkelt og elegant med rene linier. Er ikke selv god til alt det med pynt så jeg finder dem meget inspirerende 😉

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Helle - 1000 TAK for din søde kommentar. Det gør mig glad at høre. TAK.
      Kærlig hilsen Anette :)

      Slet
  3. Ved godt det er lidt sent at kommentere 😊 . Men jeg er stor fan af dine kort og jeg bliver super inspireret af dem og lifter dem rigtig tit, da jeg har svært ved at lave dem enkle men samtidig så de ligner en million, og det syntes jeg du formår. Kunne dog godt tænke mig et Anette kursus på Sjælland også 😜

    SvarSlet

Send en kommentar

TAK fordi du læser med.
Jeg bliver altid glad for en kommentar - det er så dejligt motiverende.
Det er ikke sikkert, jeg får svaret. Men du kan være helt sikker på, at jeg værdsætter det.