Gaveæske med magnetluk og skuffe

I dag viser jeg endnu en af de æsker, jeg havde lavet som inspiration til Happymades stand på SAM i sidste weekend. Som lovet på messen kommer her en vejledning med billeder og materialeliste.
Inspiration til æsken har jeg fundet her: Janas Bastelwelt.
Den æske, hun viser, er noget mindre(passer til et gavekort). Da jeg gerne ville lave en større,
har jeg lavet én i mine egne mål. Den færdige æske måler 11,6x11,8cm og er 2,2cm høj.



















Jeg har brugt flg. materialer:
Scrapman: Doily Morse Code die


Simple and basic: Fordi du fortjener det stempel
Dixi Craft: Glædelig jul stempler


Altenew: Rose Gold embossingpulver
Clear Drops fra Studio Katia
Distress Ink: Pumice Stone
VersaMark: Watermark stempelpude
1 sæt magneter 1x8mm
Bånd der matcher designpapiret ca. 5 cm.


Julekram er udstanset 3 gange og limet sammen. Jeg bruger 2 lag alm. karton og 1 lag blank rose gold fra blokken med det lækre karton med metallic overflade.


Skuffen til æsken laves således:
Skitsen er lavet i kopipapir, så man bedre kan se falselinierne(de stiplede) og hvor man skal klippe.

Jeg har brugt et stykke mønsterkarton, der måler 21,1x21,1cm.
Med mit Envelope Punch Board har jeg punchet og scoret ved 9,1 og 12cm.
Jeg har tegnet score-linierne op med de stiplede linier. Med små pile har jeg vist, hvor der skal klippes, så æsken kan limes sammen.

For at skuffen let kan trækkes ud af omslaget, skal der lige punches i kanten på de 2 af siderne.
Flappen foldes ned i den yderste scorelinie, så den bliver dobbelt. Midten markeres, og jeg bruger punchen på Envelope Punch boardet til at lave indsnittet. Dette gøres også på modsatte side.

Her ses hvor jeg har klippet ved pilene. Nu kan de små flapper(med X på) limes fast til siderne.

De 4 flapper foldes først ned, og jeg trækker mit falseben på indvendig side langs bunden på flapperne. Herefter limes flapperne fast. Bunden beklædes med et stykke mønsterpapir.

Her ses omslaget. Det har jeg lavet i American Crafts white karton:
1 stk. 11,8x14cm og 1 stk. 11,8x29,9.
Der falses(stiplede linier) ved:
11,8x29,9cm: 2,1-13,8-16-27,7cm
11,8x14cm: 11,8cm
Det skraverede felt viser at det er den side, der limes fast i den anden ende.

Her ses at flappen på 2,1cm limes fast på indvendig side at den anden flap, der måler 2,2cm.
Husk at få kanten til at flugte med omslagets forside.

Nu skal flappen limes på. Der kommes lim på bagsiden af den lille flap, der måler 2,2cm.
Og nu er omslaget klar til at blive dekoreret.

Jeg bruger mønsterpapir til at dekorere æsken med.
Der skæres flg. stykker ud:
Bund i skuffe: 1 stk. 11,2x11,2cm
Omslaget: 4 stk. 11,1x11,3cm og 2 stk. 1,7x11,3cm
Jeg har stemplet og varm-embosset teksterne på mønsterpapiret og kanterne er sværtet med Distress Ink. Det er vigtigt at huske det, inden æsken dekoreres med mønsterpapiret.

Jeg har som tidligere nævnt brugt designpapir fra Mintay til at lave skuffen. Vælger du at lave skuffen af noget kraftigere karton, kan det være, du selv skal justere målene på omslaget lidt.

På dette billede kan du se, hvordan jeg placerer bånd og 1. magnet på indvendig side af flappen. Jeg har markeret midten og foldet båndet til en løkke, der limes på i midten. Magneten er sat fast med power-tape ved siden af. Hvis jeg havde placeret magneten nedenfor båndet, så ville makkeren komme til at sidde lidt dumt på omslaget (altså midt i skrivefeltet).

Når bånd og magnet er sat fast, beklædes indersiden med mønsterpapiret, så det dækker derover. 
Nu sættes den anden magnet fast til 1. magnet, der gemmer sig under mønsterpapiret. Der kommes dobbeltklæbende power-tape på den 2. magnet. Nu lukkes flappen ned mod omslagets forside hvorved 2. magnet kan sættes på plads præcist, hvor den skal sidde, inden denne side også beklædes med mønsterpapir.


Blot til info: Mintay Christmas Stories, Scrapman dies og magneterne kommer på 
webshoppen i løbet af næste uge.

Det var mit bud/inspiration til et hyggeligt projekt.
Ha' en rigtig dejlig weekend.
Varme hilsner
Anne-Mette

Kommentarer

  1. Hvor er det smukt. Papiret er så smukt i sig selv, så det behøver kun lidt, men smukt pynt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Ja, det er en rigtig smuk juleserie fra Mintay.

      Slet

Send en kommentar

TAK fordi du læser med.
Jeg bliver altid glad for en kommentar - det er så dejligt motiverende.
Det er ikke sikkert, jeg får svaret. Men du kan være helt sikker på, at jeg værdsætter det.