Gæsteblogger: Vibeke Fruergaard Poulsen - Endnu mere leg med alcohol inks

Lift-ink og andre teknikker

Efter at have leget lidt med farverne, begyndte jeg bedre at kunne styre, hvor jeg ville have dem hen på papiret. Jeg ville gerne have farven fra højre hjørne øverst ned mod venstre hjørne. Jeg købte mig en air blower, som gør det noget nemmere at manøvrere farven rundt. Så den kan godt anbefales frem for sugerør ;-)


Til de to kort her har jeg på det grønne kort brugt farverne Moss og Alloy Sterling. På det lilla kort har jeg brugt Eggplant, Currant og Alloy Sterling. Efter alkoholen var tørret op, stemplede jeg med et tekstlignende baggrundsstempel på de hvide områder. Jeg har brugt både die og stempelsættet fra Concord and 9th ”Best banners”. Dien er egentligt et banner med teksten indeni, men jeg klippede bare banneret væk, og brugte teksten alene. Teksten skar jeg tre gange og limede sammen, for at få den til at stå mere ud af kortet. Inden jeg stemplede brugte jeg ”EK anti static powder” over hele baggrunden og så stemplede jeg teksten med embossing sværte og brugte super fint hvidt embossing pulver og smeltede forsigtigt pulveret. Det er vigtigt, at din varmepistol er meget varm, når du gør det og at du hele tiden flytter varmepistolen, så du ikke ødelægger det syntetiske papir. Baggrundene buler en lille smule pga. varmen, så jeg lagde dem i pres til dagen efter. Jeg har også her brugt den store ”Pierced rectangle” die fra Simple and basic. 

Lift-ink

Til de næste kort har jeg arbejdet med ”Alcohol lift-ink”. Jeg har igen fået en masse inspiration fra Jennifer MCguire, du kan se hvordan hun arbejde med det her https://www.youtube.com/watch?v=vGCk30_grqc&t=479s

Alcohol lift-ink løfter din farve fra din baggrund, så du kan stemple med den igen på et andet stykke papir, eller blot fjerne farve fra dine baggrunde. Her har jeg brugt min Stamping buddy, så jeg kunne stemple det samme sted flere gange. Det kræver dog, at papiret ligger meget præcist, hvilket mit ikke gjorde, så jeg brugte kortet jeg havde løftet farven over på som baggrund i stedet.

 

Til det turkise kort har jeg brugt alkoholfarverne Aqua, Laguna og Pistachio. Blomster stemplet her er fra ”Create a smile” og hedder ”Clematis”. Kortet i de lilla nuancer er lavet med farverne Eggplant, Currant og Alloy Sterling. Stemplet her er også fra Create a smile og hedder ”Magnolia”. Jeg opdagede at det er svært at løfte farven væk de steder der ligger noget af den metalliske alkohol ink, så hvis man vil have super gode resultater med det her, skal man nok ikke bruge dem på disse kort ;-)

Tekststemplerne er alle nogle af Anettes egne fra Simple andbasic. Baggrundene er skåret ud med Pierced rectangle og Square dies, og det lille banner med ”Du er en stjerne” er fra sættet ”Pierced tags” ligeledes fra Simple and basic.

Jeg har til slut pyntet begge kort med nogle rhinsten i forskellige størrelser.


Regnbue kort med stencil


Til regnbuekortet har jeg brugt alkoholfarverne Dandelion, Currant, Wild plum, Purple twilight, Denim og Pistachio. Da baggrunden var blevet tør, brugte jeg et af de store stencils fra Tim Holtz.

Jeg tapede stencilen fast på baggrunden, og brugte nu Alcohol Lift-ink refilen til at komme direkte på et stykke filt, som jeg så forsigtigt kunne fjerne farven med. Jeg tørrede efter med køkkenrulle undervejs for at fjerne farven og ikke komme til at blande farverne sammen. Jennifer MCguire viser i hendes video hvordan hun gør https://www.youtube.com/watch?v=vGCk30_grqc&t=479s

Så stansede jeg baggrunden ud med Pierced rectangle die. Teksten er en die fra NHH-design, jeg stansede den ud 3 gange og limede dem sammen. Så pyntede jeg med en sommerfugl (ikke fra sortimentet hos Happymade) og lidt rhinsten.

Enkle sølvbryllups og guldbryllups kort

Det sidste jeg vil vise er nogle simple sølvbryllups og guldbryllups kort.

Jeg er blevet lidt fan af de metalliske alcohol inks, man skal bare ikke bruge ret meget af dem ad gangen, for så overtager de det hele;-). Jeg tænkte, at det var oplagt at lave kort til sølv og guldbryllup, når jeg brugte guld og sølv alcohol inks. Så her kan I se nogle eksempler herpå:

Det første kort er lavet med farverne Moss, Slate og Alloy Sterling. Guldbryllupskortet er lavet med Pistachio, Aqua og Alloy Gilded. Det lyserøde sølvbryllupskort er lavet med farverne Currant, Wild plum og Alloy Sterling.

Jeg har stanset kvadrater ud med Pierced squares die fra Simple and basic. Tillykke-dien er fra NHH-design og skåret i henholdsvis sølv og guld. Sommerfuglene er også stanset ud i sølv og guld lige som teksterne. Tekststemplerne er fra Simple and basic. Og så er der pyntet med Nuvo Drops og lidt rhinsten ;-) 

Tusinde tak fordi I læste med, håber jeg kunne være med til at inspirere jer ;-)

Vibeke Fruergaard Poulsen

I kan finde mere fra min hånd på:

www.denkreativefe.dk  Instagram: #denkreativefe eller på youtube søg under denkreativefe



Kommentarer

  1. tusind tak for dejlig inspiration og let forståelig gennemgang af de forskellige arbejdsgange du har brugt. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak for din respons. Dejligt hvis det kunne bruges :-) mvh Vibeke

      Slet
  2. Hvor er det nogle fine kort. Måske skulle man give det alcohol ink endnu et forsøg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Heidi, det synes jeg bestemt du skal, det er så sjovt at lege med ;-) find det indre legebarn frem og i gang med den kreative proces. Mvh Vibeke

      Slet

Send en kommentar

TAK fordi du læser med.
Jeg bliver altid glad for en kommentar - det er så dejligt motiverende.
Det er ikke sikkert, jeg får svaret. Men du kan være helt sikker på, at jeg værdsætter det.